Ik heb een kookadvies ontvangen. Waarom?
WMD geeft een kookadvies als we de drinkwaterkwaliteit niet volledig kunnen garanderen. Bijvoorbeeld wanneer er door een storing of werkzaamheden een leiding open is geweest, zonder dat er een krachtige straal uitkwam. Omdat er dan een kleine kans bestaat dat er vuil in de leiding is gekomen, nemen we drinkwatermonsters ter controle. We geven dan in bepaalde gevallen uit voorzorg een kookadvies, totdat de resultaten van het monster bekend zijn en we hebben vastgesteld dat het water aan de eisen voldoet.
Wanneer we niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is, krijgt u van ons bericht om het drinkwater drie minuten te koken.
Een kookadvies is het advies om water dat u gebruikt voor consumptie (drinken, koffie en thee zetten, koken, flessenvoeding) voor gebruik 3 minuten te koken. Na 3 minuten zijn alle eventueel aanwezige schadelijke bacteriën en virussen zeker gedood en kan het water veilig worden gedronken. Dit geldt ook voor risicogroepen: zwangere vrouwen, baby’s, ouderen en mensen met verminderde weerstand.
Waar vind ik mijn hoofdkraan?
De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn twee hoofdkranen.
- Eén kraan voor de watermeter, op de leiding die uw huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
- Eén kraan achter de watermeter op de waterleiding die uw huis ingaat. Dit is uw hoofdkraan.
Wie betaalt de kosten van extra watergebruik bij een lek?
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de waterleidingen in de woning. Extra kosten door een lek in de binnenleidingen moet de eigenaar zelf betalen.
Woont u in een huurwoning? Stel dan de verhuurder op de hoogte.
Mijn hoofdkraan zit vast. Wie lost dit probleem op?
Neem contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.
Ik hoor tikken in mijn binnenleiding. Wat nu?
Is het geluid ontstaan na aanschaf van een machine? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die lawaai kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen. Is er recent iets aan de binneninstallatie gewijzigd, dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur.
Is dit ontstaan nadat uw watermeter is vervangen? Neem dan contact op met onze klantenservice tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.
Komt het geluid ook overdag voor bij het gebruik van bijvoorbeeld kranen en er is recent geen verandering aan de binneninstallatie geweest? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 0592 – 854 300.
Hoe check ik op lekken?
In uw woning kunnen liters water wegstromen zonder dat u daar erg in hebt. Af en toe een controlerondje door huis kan u veel gedoe en kosten besparen. Al het waterverbruik dat uw watermeter registreert, wordt immers in rekening gebracht.
Checken
Doe daarom regelmatig een check door de watermeterstand te controleren. Een afwijking in uw waterverbruik valt dan eerder op.
- Draai alle kranen dicht behalve de hoofdkraan en zorg voor volle toiletreservoirs.
- Kijk op de watermeter.
- Als de wijzers op de watermeter toch draaien, terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten.
Wie bellen?
Als het huis uw eigendom is, moet u zelf de loodgieter bellen. Als u een huis of appartement huurt, bel dan de woningbouwvereniging of de eigenaar van het gebouw. WMD is verantwoordelijk voor het leidingnetwerk tot en met de watermeter. De leidingen in uw huis zijn geen eigendom van WMD.
Mijn water ruikt of smaakt raar. Wat moet ik doen?
Kunt u de oorzaak niet achterhalen? Neem dan contact op via ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).
Er komt wit water uit mijn kraan. Hoe kan dat?
Wit water komt voor als er te veel lucht in het water zit. Dit komt bijvoorbeeld door een luchtbel in een hoofdleiding. De lucht verdwijnt na een paar seconden. Het water is dan weer helder. U kunt het water gewoon gebruiken. Het is niet schadelijk voor uw gezondheid.
Mijn waterdruk is onvoldoende. Wat is er aan de hand?
Het kan zijn dat de waterdruk minder is, omdat een hoofdleiding is gebroken. Het kan ook gebeuren dat de waterdruk lager is door de werkzaamheden. U merkt dit als u de kraan opendraait. Wij laten u het op tijd weten als we onderhoud uitvoeren. Toch kan het voorkomen dat u het niet weet. Onze medewerkers weten namelijk niet altijd van tevoren waar en wanneer de waterdruk minder wordt. Dat hangt af van het watergebruik op dat moment.
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
Blijft de waterdruk te laag, Bel dan naar ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).
Er komt geen water uit mijn kraan. Wat nu?
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms wordt dit veroorzaakt door werkzaamheden die plaatsvinden aan het leidingnet bij u in de buurt. Daarnaast kan ook een leidingbreuk de oorzaak zijn. Kijk hiervoor op storingen en werk in uitvoering .
Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).